Svensk jazz

Esbjörn Svensson

Bland de svenska jazzmusiker som levt närmare vår tid (men tyvärr inte lever längre) är Esbjörn Svensson en av de viktigaste. Han föddes 1964 och dog 2008, efter en dykningsolycka. Tillsammans med två andra skapande han Esbjörn Svenssons trio (e.s.t.). De andra musikerna var Magnus Öström på trummor och Dan Berglund på kontrabas. Magnus Öström och Esbjörn Svensson var kompisar sen barndomen och började tidigt att spela ihop. 1993 träffade de Dan Berglund och bildade trion. De turnerade över hela världen och blev en av Europas mest framgångsrika grupper, trots att de verkade i en tid när jazz inte längre sågs som modernt och coolt.

Stil

Esbjörn Svensson skrev nästan all musik till Esbjörn Svenssons trio, vilket gjorde att gruppen fick ett personligt uttryck. Med sina improvisationer och kompositioner hade Esbjörn Svensson en bredd i sin stil, och lyckades ofta nå fram till många av dem som inte annars lyssnade på jazz. Musiken har beskrivits som experimentell, energisk och nyskapande, samtidigt som den hela tiden tydligt haft sina rötter i den svenska jazztraditionen.

Skivor och utmärkelser

Esbjörn Svenssons trio hann ge ut tolv album. Det första redan 1993 när trion var helt ny. Debuten hette When Everyone Has Gone och följdes två år senare av e.s.t. Live ’95. Skivorna efter det hette Esbjörn Svensson Trio Plays Monk, Winter in Venice, From Gagarin’s Point of View, Good Morning Susie Soho, Strange Place for Snow, Seven Days of Falling, Viaticum, Tuesday Wonderland och Live in Hamburg. Deras sista skiva gavs ut 2008, kort efter Esbjörn Svenssons död. Den hette Leucocyte. Efter hans död har också albumen 301 och e.s.t. Live in London getts ut.

Förutom egna skivor har bandet samarbetat med till exempel Louise Hoffsten, Freddie Wadling, Nils Landgren och Kristina Lugn.

Trion fick bland annat fem grammisar, Stockholm stads hederspris, pris för årets svenska jazzskiva och årets svenska jazzmusiker, samt Hans Koller-priset för årets europeiska artist. Live in Hamburg utsågs av the Times till 2000-talets bästa jazzskiva.

new-blog-lite